The Happy Observer

Meer levensvreugde met 8 tips

Hoe leef je je leven met meer levensvreugde? Het klinkt zo simpel! En het is ook niet bijster ingewikkeld. Het vergt wel dat je weet wat voor jou belangrijk is. En daarnaast vraagt het om de nodige discipline.

Wat is de impact van je dagelijkse leven op jouw levensvreugde?

In de westerse wereld zijn we behoorlijk verwend met alle luxe om ons heen. Veel mensen wonen in een prima huis, hebben een baan waarmee ze wat geld kunnen verdienen en daarnaast nog wat tijd over om te doen wat ze leuk vinden. Ondanks dat we over het algemeen geen reden tot klagen hebben (als je verder gezond bent) vraagt de wereld enigszins onopgemerkt toch behoorlijk veel van ons.

Wil je dit allemaal doen?

Je hebt een huishouden te runnen, er wordt van je verwacht dat je op tijd op je werk bent en dat je je uren maakt. Je wilt voldoende mooie momenten met je partner, er is de zorg voor je kinderen of je ouders, verjaardagen van familie en vrienden waar je verwacht wordt. Werkzaamheden aan je huis, je lichaam vraagt om aandacht en wellicht moet je nog je facebookprofiel updaten. Tussen al deze dingen staan vast een aantal zaken waar je ontzettend veel plezier in hebt. Gelukkig maar! Maar alles bij elkaar is het toch best wel heel veel. En als je te veel dingen moet van jezelf (en het moet vaak ook nog eens snel) dan wordt het minder leuk. Veel mensen krijgen dan ongemerkt te maken met stress. Om te werken aan meer levensvreugde is het dus belangrijk om keuzes te maken. Je gaat minder doen. En de dingen die je doet, daar voel je je goed bij en daar kun je de tijd voor nemen.

8 tips voor meer levensvreugde:

1) Breng het tempo omlaag

Als er iets bijdraagt aan levensvreugde is het onthaasten. We plannen ons leven zo vol dat haasten vaak een dagelijkse gang van zaken is geworden. Het begint vaak al in de ochtend omdat er van alles moet gebeuren: douchen, ontbijt maken (sommige mensen maken hier zelfs geen tijd voor), tas inpakken, kinderen wegbrengen, fietsen. Ook op het werk is er meestal genoeg te doen en moet het tempo erin. Vervolgens in de avond snel sporten en koken om vervolgens uitgeteld op de bank te ploffen voor de tv. En vervolgens constateren we dat het toch weer een ontzettend energie-slurpende dag is geweest.

Maar moet het allemaal zo snel, kan het niet langzamer? Zodat je hele dag prettiger wordt. Kijk eens kritisch naar momenten waarop je tijd verspilt en naar hoe je een en ander handiger zou kunnen organiseren. Wellicht moet je zelfs wat activiteiten schrappen als je er achter komt dat je ze misschien wel liever kwijt dan rijk bent. Misschien kun je meer mindfulness in je leven brengen.

2) Doe de dingen met aandacht

De dingen met aandacht doen sluit aan bij de tijd voor dingen nemen. Wanneer je meer tijd voor de dingen hebt, kun je er ook echt aandacht aan geven en doe je de dingen niet langer op de automatische piloot: met aandacht ontbijten, oprechte aandacht hebben voor je partner of kinderen, aandacht voor de fietstocht naar je werk waardoor je de andere mensen om je heen ziet en je geniet van het jaargetij en de kleuren die daarbij horen, op je werk heb je tijd voor een praatje met je collega omdat je je werk organiseert, en in de avond geniet je met volle teugen van je avondeten. Op deze manier kijk je moe maar voldaan terug op je dag. Het was intensief, maar je hebt wellicht zelfs nog wat energie over om nog iets voor jezelf te gaan doen: een beetje meer levensvreugde.

3) Besteed meer tijd met de mensen die belangrijk voor je zijn

Leuke dingen doen met de mensen die belangrijk voor je zijn geeft je een goed gevoel en zorgen dat je weer oplaad. In de drukte wil het nog wel eens voorkomen dat we dit vergeten.  We besteden dan te veel tijd aan andere dingen, minder belangrijke dingen. Bekijk dus wat waardevol is voor jou. Plan dus met enige regelmaat de contacten met de mensen in je agenda.

4) Maak tijd voor datgene waarmee jezelf ontwikkelt 

Je zelf ontwikkelen geeft je het gevoel dat je verder komt in het leven en dat je leeft met een bepaald doel. Jezelf ontwikkelen kan op zoveel gebieden, zoals een studie spaans, een cursus schilderen, een opleiding rechten, een cursus fotografie, het oefenen op de piano etc. Het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar enige inspanning vereist en jij er een trots gevoel van krijgt.

5) Maak tijd voor (echte) ontspanning

Zorg met enige regelmaat voor ontspanning en rust. Ga lekker wandelen, volg een yogales, ga lekker aan de slag in de tuin etc. Bij ontspanning is het belangrijk dat je iets doet waardoor je even los komt van je dagelijkse activiteiten en je rust geeft aan je hoofd en aandacht voor je lichaam. Het lijkt wellicht heel ontspannend om op de bank te liggen en te scrollen over facebook of lekker tv te kijken, maar eigenlijk vraagt dit nog ontzettend veel van je geest. Kies dus liever voor iets actiefs waarbij je je hoofd minder hoeft te gebruiken. Dit heeft meer impact op je levensvreugde dan je misschien denkt.

6) Maak de dingen die je echt moet doen, zo leuk mogelijk

Er zijn altijd dingen zijn die we moeten doen en die misschien minder leuk zijn, zoals werken, schoonmaken, eten koken etc. Kijk hoe je deze dingen die je moet doen op zo’n manier kunt doen, dat je het zo leuk mogelijk maakt voor jezelf. Wellicht kun je wat muziek opzetten, een fijne pauze nemen met een collega, samen koken waardoor het ineens een stuk gezelliger is.

7) Sta stil bij wat je al hebt

Wanneer je iedere dag weer even stil staat bij alles wat je al hebt, dan zijn de dingen die misschien even tegenzitten direct minder belangrijk. Het brengt dankbaarheid in je leven. Maak hier een gewoonte van, het zorgt er voor dat je blijer in het leven komt te staan.

8) Maak een levensplan

Dit klinkt misschien erg zwaar, maar als je geen idee hebt waar je leven heen gaat en geen route bepaalt, dan kun je overal terecht komen. En dat is niet per definitie de plek die fijn is voor jou. Vraag je jezelf met enige regelmaat af wat je wilt en schrijf dit voor jezelf op.  Bepaal de stappen die nodig zijn om richting jouw doelen te gaan.  Maak jouw dromen waar.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Reageer hieronder :)