The Happy Observer
Balans in je energieniveau
Fotograaf: Matheus Bertelli

Je energieniveau in balans brengen

Hoe is het met jou energieniveau gesteld? Is je energieniveau in balans? Voel je dagelijks bruisend van energie of voel je je met enige regelmaat leeg, opgebrand of zelfs gestrest? Aangezien je dit artikel leest ben je je er waarschijnlijk al van bewust dat er enige verbetering mogelijk is.

Breng Je energieniveau in balans

Wanneer je energieniveau in balans is dan betekent dat dat je voldoende activiteiten in je leven hebt die je energie geven. Je voelt je gemiddeld genomen prettig. Je hebt zin in de dag als je opstaat en je hebt na je werk nog energie over om dingen te ondernemen in je vrije tijd. Wanneer je energieniveau uit balans is is het leven zwaarder. Misschien verlies je gedurende de dag al snel je energie. Je hebt dan na je werk geen puf meer voor de dingen die je graag doet.  Je word misschien wat klagerig want het leven is minder leuk als het zo vermoeiend is. Op termijn kan een disbalans in energiegevers en -nemers zich uiten in lichamelijke klachten of zelfs uitmonden in een burn-out.

Neem je eigen verantwoordelijkheid voor je energieniveau

Je moet je realiseren dat jezelf grote invloed hebt op de balans in je energieniveau. Er zijn activiteiten, mensen en gebeurtenissen die je energie geven. Maar het tegenovergestelde is er evenwel, zoals ellenlange vergaderingen die al je enthousiasme ontnemen. Of een vriendin die maar tegen jou blijft zeuren. Je kunt een hoop hebben, maar als de energieslurpers de overhand krijgen in je leven dan wordt je balans in je welzijn snel aangetast. Tijd voor actie! Pak je eigen verantwoordelijkheid en toon persoonlijk leiderschap. Jij bent de enige die jouw leven in de positieve zin kan veranderen.

Leven op jouw voorwaarden

Ga onderzoeken hoe je je leven kunt leven op een manier die goed voor jou is. Een leven leven op jouw voorwaarden. Omdat jouw energieniveau nu niet in balans is ben je je dus niet bewust van wat jou energie geeft en wat jouw energie kost. Je laat het allemaal maar gebeuren, terwijl er wel degelijk keuzemogelijkheden zijn.

Je energieniveau in kaart brengen

Breng je energieniveau gedurende een week in kaart. Elke ochtend, middag en avond geef je je energieniveau een cijfer tussen de 0 en de 10. De 0 is hierbij de score waarbij je de minste energie ervaart en de 10 waarbij je het meeste energie ervaart. Dit geeft inzicht in je energieniveau gedurende de dag en gedurende de week.

Energiegevers en energieslurpers inventariseren

Elke keer als je een cijfer geeft noteer je ook welke activiteiten je het betreffende dagdeel hebt gedaan. De activiteiten die je energie hebben gegeven noteer je in de lijst energiegevers en de activiteiten die je energie hebben gekost noteer je in de lijst energieslurpers. Zo heb je na een week een overzicht van jouw energiegevers en je energieslurpers.

Voorbeelden van energieslurpers en energiegevers

Wat voorbeelden van energieslurpers:

Wat voorbeelden van energiegevers kunnen zijn:

  • sporten, wandelen, de natuur in
  • aan de slag met je hobby
  • plezier en succes hebben in je werk
  • meditatie, yoga, mindfulness, ademhalingsoefeningen
  • afspreken met een inspirerende collega of vriend
  • werken aan duidelijke doelen en doelen behalen
  • verantwoordelijkheid voelen voor je eigen leven

Je energieniveau managen

Nu je naar je geïnventariseerde lijstje kijkt, kom je er waarschijnlijk achter dat de lijst met energieslurpers langer is dan de lijst met energiegevers. Dat moet natuurlijk anders! Onderzoek of je de activiteiten die je energieslurpen kunt verminderen of op een andere manier kunt aanpakken waardoor ze energie gaan geven.

Ben je verder tevreden met je lijst met energiegevers? Zijn er voldoende activiteiten waar jij energie van krijgt of moet je op onderzoek uit naar wat je leuk vindt? Of maak je gewoon te weinig tijd vrij voor de dingen die je echt leuk vindt?

Door te werken met een dag- en weekplanning kun je activiteiten die je energiegeven en energiekosten meer in de gaten houden. Als je je week en dagplanning hebt gemaakt kun je je afvragen: word ik blij van de week of dag die komen gaat? Zo niet, probeer je planning dan bij te stellen zodat je er een beter gevoel bij krijgt. Na verloop van tijd zul je merken dat je energie beter in balans is en je je prettiger voelt. Je bent bewuster aan de slag gegaan met jouw energie.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Reageer hieronder :)