The Happy Observer
Thuiswerken
Fotograaf: Devin Edwards

Gezond thuiswerken met 4 tips

Gezond thuiswerken wat houdt dat eigenlijk in? En wat zijn signalen dat hier verbetering in mogelijk is? In dit artikel staan tips om je thuiswerk-situatie gezonder en inspirerender te maken.

Coronavirus en gezond thuiswerken

Momenteel brengen veel mensen door het Caronavirus een groot deel van de dag in huis door en wordt er veel thuisgewerkt. Hoewel de huidige Coronacrisis niet iets is waarvan we heel blij van worden, moeten we er maar het beste van maken. We kunnen kijken of de huidige situatie ons iets kan brengen, bijvoorbeeld ten aanzien van de manier waarop we werken. We moeten ons met het thuiswerken al nieuwe vaardigheden eigen maken, zoals videovergaderen. We willen een goede arbo-verantwoorde werkplek voor onszelf realiseren. Daarnaast een unieke kans om te kijken of er meer winst te behalen is op het vlak van gezond thuiswerken.

Negatieve aspecten van thuiswerken 

Heel veel mensen zijn gemotiveerd en gepassioneerd bezig met hun werk. De uren van hun thuiswerkdag vliegen voorbij en vaak wordt er het nodige werk verzet. Toch kunnen er signalen zijn dat de manier waarop je werkt niet zo gezond is. Hier geef ik wat voorbeelden:

  • Je kunt na je werkdag het werk niet goed van je afzetten
  • Je slaapt minder goed
  • Je bouwt spanning op tijdens je werk
  • Je ervaart moeilijkheden in je werk met collega’s
  • Je werk geeft je niet altijd voldoende voldoening

Dit zijn signalen die je serieus moet nemen en de komende periode is een goede tijd om daar eens meer bij stil te staan.

Gezond thuiswerken

Gezond thuiswerken is gedurende de dag luisteren naar je wat je nodig hebt. Eigenlijk letterlijk stilstaan bij hoe het met je gaat. Daar zit overigens ook vaak het probleem. Doordat we zo gemotiveerd en hard aan het werk zijn nemen we geen tijd om even stil te staan of om te kijken hoe je je voelt of wat een bepaalde situatie met je doet. Het hoofd vertelt ons dat we vooral door moeten gaan om alle belangrijke taken af te ronden. De prijs die we hiervoor betalen is hoog: minder werkplezier, geen goede prive-werk balans en een minder goede gezondheid. We moeten dus toe naar een manier van werken die meer mindful is. Hierbij een zestal tips om dit te bereiken:

1. Werk in blokken met voldoende pauzes

Wanneer je thuiswerkt met je computer is het belangrijk je beeldschermwerk af te wisselen met andere werkzaamheden of pauzes. Vaak denken we wel aan onze grote middagpauze, maar juist de kleine pauzes tussendoor zijn ook heel belangrijk. De hoeveelheid pauze die je nodig hebt is afhankelijk van de intensiteit van het beeldschermwerk. Veelal hoe hoger het tempo en hoe minder gevarieerd de werkzaamheden hoe hoger de intensiteit is en hoe vaker pauze nodig zal zijn. Begin eens met na elk half uur werken 5 minuten pauze in te lasten. Een goed hulpmiddel hierbij is het installeren van pauze-software op je computer. Als je merkt dat je de software irritant vindt, dan is dit al een teken dat je te gespannen aan het werk bent.

Daarnaast zijn micropauzes belangrijk, gedurende dit half uur werken. Met enkele seconden breng je je aandacht naar je lichaam en omgeving om te kijken of je niet verkrampt zit te werken.

Meerdere korte pauzes zijn ieder geval beter dan een lange pauze. Daarnaast kan meer mindfulness in je leven je helpen om relaxter door je thuiswerkdagen heen te komen.

2. De tijd nemen voor belangrijke niet dringende zaken in je werk

Hoe kunnen we onszelf beter organiseren zodat we de gemiddelde werkdag beter doorkomen, met minder problemen en stress. Dit kun je doen door vooral aandacht te geven aan belangrijke niet dringende zaken in je werk, zoals anticiperen op wat komen gaat, werken aan relaties, nieuwe mogelijkheden verkennen, planning en ontspanning (Stephen Covey). Door op deze manier te werken voorkom je crisissen (voor een deel), werk je aan je werkvoldoening en bouw je minder spanningen op.

3. Meer tijd nemen voor communicatie met mensen

Deze tip sluit deels aan bij de vorige tip. Door meer tijd te nemen voor je communicatie met mensen werk je aan betere relaties en voorkom je crisissen. Bij het versturen van bijvoorbeeld je mails kun je jouw mening beter uitleggen en verwoorden. Soms denken we dat onze communicatie altijd even duidelijk is maar dat wordt door anderen niet altijd zo ervaren.

Als je thuiswerkt is er geen mogelijkheid voor een praatje bij de koffie-automaat. Dat is natuurlijk een belangrijk onderdeel om een prettige werkdag te hebben. Misschien kun je tijdens een werkgerelateerd telefoongesprek vragen hoe het met je collega gaat of vrienden en familie een keer extra te bellen. In deze tijd waarbij veel mensen op zichzelf aangewezen zijn is een praatje vast erg welkom.

4. Loslaten van je werkzaamheden als je klaar bent 

Als je klaar bent met je werkdag is het niet prettig als je nog langere tijd in je hoofd met je werk bezig bent. Gezond thuiswerken betekent een duidelijk begin en einde van je werkdag. De pauzes gedurende de dag kunnen er goed aan bijdragen dat je je werk makkelijker los kunt laten. Daarnaast is het prettig om zakelijk en privé zoveel mogelijk te scheiden, o.a. door een werkkamer in te richten indien mogelijk, door aparte telefoons voor privé en zakelijk te gebruiken en door buiten je werktijden niet alsnog werkgerelateerde zaken te gaan doen.

Wat verder goed is om je werk los te laten is om te gaan bewegen, te sporten of iets met je handen te gaan doen. Even uit het hoofd gaan en meer in het lichaam komen, zorgt er voor dat we het werk makkelijker kunnen loslaten. Zo heb ik zelf inmiddels een kleine sportschool gerealiseerd in mijn woonkamer, nu sporten in de sportschool niet langer mogelijk is en is er ruimte voor meditatie.

 

Heb je wat aan dit artikel gehad? Dat vind ik leuk om te horen :)