The Happy Observer
Fotograaf Cristofer Jeschke

Beter omgaan met negatieve gedachten – 4 tips

Hoe kun je beter omgaan met negatieve gedachten? Van negatieve gedachten worden we meestal niet erg blij. Ik ook niet als ik ze heb. Negatieve gedachten zijn beangstigend. En als negatieve gedachten kleverig zijn (je denkt ze vaak) en je ze erg serieus neemt, dan kunnen ze een grote negatieve invloed op je leven krijgen.

Van je negatieve gedachten afkomen

Niet zo gek dat we meestal van onze negatieve gedachten afwillen. We proberen ze te vermijden door onszelf af te leiden, bijvoorbeeld door een druk leven te leiden. We kijken of we negatieve gedachten kunnen ombuigen naar positieve gedachten. Of we grijpen naar verdovende middelen om gedachten niet te hoeven denken. En als we luisteren naar de gedachten dan piekeren we ons suf  om het probleem dat de negatieve gedachte schetst op te lossen. Wat meestal niet echt lukt, waardoor we ons steeds slechter gaan voelen.

Waar negatieve gedachten over gaan

Negatieve gedachten ontstaan vanuit een situatie waarin we ons bevinden, die niet is zoals deze volgens onze gedachten zou moeten zijn. Negatieve gedachten kunnen gaan over allerlei soorten onderwerpen. Misschien heb je negatieve gedachten over jezelf, je familie, je relatie, je werk, je gewoonten. Misschien over een situatie waarin je verkeert, zoals ziekte of andere uitdagingen zoals willen stoppen met roken etc. Waar je ook mee zit, het is heel vervelend dat je er mee zit. Negatieve gedachten en zorgen hebben is niet fijn. Hoe kun je beter omgaan met negatieve gedachten, zodat ze je leven niet zo negatief beïnvloeden? Hierbij 4 tips.

1. Realiseer je dat gedachten geen feiten zijn

Gedachten over situaties kunnen verschillen van persoon tot persoon en kunnen afhankelijk zijn van de stemming waarin je verkeert. Hieruit kunnen we concluderen dat gedachten geen feiten zijn. Het feit dat je deze negatieve gedachte denkt betekent niet per definitie dat deze waar is. Gedachten krijg je automatisch en daar kun je weinig aan veranderen. Jij bepaalt echter welke waarde je aan een gedachte hecht en wat je er mee doet.

2. Onderzoek je gedachten

Je kunt je negatieve gedachten onderzoeken. In hoeverre ben je het eens met je negatieve gedachten? Kun je je negatieve gedachte nuanceren? Kun je actie ondernemen om stappen te maken waarover je negatieve gedachten gaan?

3. Gedachten zien als mentale gebeurtenissen

Misschien heb je vaker dezelfde negatieve gedachten en realiseer je je dat deze je niet verder helpen. Soms vormen negatieve gedachten slechts een ingesleten patroon van hoe jij omgaat met bepaalde situaties. In een dergelijk geval kun je je gedachten steeds meer gaan opmerken als slechts mentale gebeurtenissen. En als dan voor de zoveelste keer de grijs gedraaide plaat van je negatieve gedachten voorbij komt, kun je je dit realiseren. Opmerken dat er onrust in je hoofd is. Het lukt dan beter je negatieve gedachten los te laten. Je kunt dan je gedachten er laten zijn zonder er iets mee te doen, zoals een achtergrondmuziekje. Je hoort het wel maar je reageert er niet op.

4. Je gevoel betrekken

We zijn gewend om de dingen in ons leven vaak met het hoofd te analyseren. Voor veel praktische zaken in in ons dagelijks leven is dat heel handig. Maar voor interne kwesties schiet het hoofd vaak te kort en heb je je gevoel nodig om tot oplossingen te komen. Ik heb hier het eBoek ‘Uit je Hoofd’ over geschreven. Een volgende keer dat je je negatieve gedachten weer denkt, laat je je denken los en breng je aandacht naar je gevoel en probeer je op een andere manier te ervaren wat erin je leeft. Als je merkt dat dit nieuw voor je is, dan is het goed om je dit meer eigen te gaan maken, door bijvoorbeeld met mindfulness aan de slag te gaan.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Dat vind ik leuk om te horen :)